Jeroen Meijs
Jeroen Meijs (Maastricht, 1963) woont en werkt in Maastricht. Hij zoekt naar het wezen van de dingen, om door te dringen tot de kern van waarnemingen. Hoe komt het dat de sterke zintuiglijke waarnemingen van kinderen vaak vervlakken naarmate ze ouder worden? Hoe kan ons waarnemingsvermogen steeds weer op scherp gesteld worden?
Op deze en andere vragen probeert de kunstenaar een antwoord te vinden door mensen te confronteren met beelden die niet direct passen in hun comfortzone. Hij schiet met zijn beelden voortdurend deukjes in de zekerheden waaraan mensen hun houvast ontlenen. Hij confronteert hen met een wereld aan de andere kant van het verstand, een domein waarvan velen niet meer weten dat het bestaat.
Het werk ‘Passing through’ toont een apocalyptisch beeld van een arrogante reiziger, de moderne westerse mens. “We zijn hier enkel op doorreis en zouden ons hier nederiger moeten opstellen” zegt Meijs, en: “Het witte grijs geaderde marmer roept associaties op met de dood en het verroeste ijzer contrasteert er mooi mee.” Het kunstwerk ‘Change’ gaat over het kapitalisme en de macht van het geld. Het onschuldige kind staat symbool voor de vrede. “Alles is verbonden met geld, maar dat is aan verandering toe” vindt Meijs, “Change” (wat ook kleingeld betekent). “In tijden van oorlog wordt geld in aluminium geslagen; koper, brons en messing zijn nodig voor het oorlogsmaterieel”.
Disciplines
Beeldhouwen